1402/8/30تاریخ انتشار:

ابدومینوپلاستی چیست | مزایا و معایب عمل ابدو

ابدومینوپلاستی چیست؟ اگر در خصوص عمل ابدو چیزهایی به گوش شما خورده است، در این مطلب به طور کامل در خصوص آن اطلاعات کامل را دریافت خواهید کرد. ابدومینوپلاستی (tummy tuck) نوعی عمل جراحی است که در آن، پوست و چربی اضافی شکم از بین می‌رود. همچنین ابدومینوپلاستی در سفت شدن عضلات نیز اثرگذار است. این عمل جراحی، برای زنان با بارداری‌های زیاد و کسانی که وزن زیادی از دست داده‌اند، مناسب است.

در این مطلب از مجله سلامت و لاغری دکتر فرهمند به بررسی کامل عمل جراحی ابدومینوپلاستی که جهت کوچک کردن شکم صورت می‌گیرد می‌پردازیم و مزایا و معایب ابدو مینوپلاستی را بررسی می‌کنیم.

ابدومینوپلاستی چیست؟

ابدومینوپلاستی، یک عمل جراحی است که با برداشتن چربی و پوست اضافی اطراف شکم و سفت کردن عضلات دیواره آن، به صاف شدن شکم کمک می‌کند. این عمل جراحی با نام تامی تاک (tummy tuck) نیز شناخته می‌شود.

در بیشتر موارد، ابدومینوپلاستی با هدف بازیابی عضلات ضعیف یا جدا شده، کمک به کاهش درد، بهبود عملکرد مثانه، کاهش عفونت‌های پوستی ناشی از پوست اضافی و فرم‌دهی به شکم انجام می‌شود. ابدومینوپلاستی جایگزین عمل‌های لاغری یا ورزش‌های کاهش وزن نیست. بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند که ابدومینوپلاستی پس از کاهش وزن به وسیله عمل جراحی، رژیم غذایی یا ورزش انجام شود.

مزایای ابدومینوپلاستی

اکثر مردم فکر می‌کنند ابدومینوپلاستی، معمولا برای اهداف زیبایی انجام می‌شود. ابدومینوپلاستی به علاوه مزایایی که برای زیبایی و صاف شدن شکم دارد، می‌تواند در درمان یکسری بیماری‌ها مفید باشد. مزایای ابدومینوپلاستی عبارتند از:

× اصلاح فتق شکمی

فتق شکمی زمانی ایجاد می‌شود که روده یا بافت شکمی از دیواره شکم خارج می‌شود. فتق شکمی ممکن است به دلایل مختلفی مانند ضعف شکم ناشی از کاهش وزن زیاد، آپاندکتومی (خارج شدن آپاندیس از شکم) یا سزارین ایجاد شود. ابدومینوپلاستی مانند صاف کردن شکم، می‌تواند فتق شکمی را با رسیدگی به عضلات ضعیف شکم، اصلاح کرده و فشار وارده روی پوست بیمار را کاهش دهد.

× کنترل بی‌اختیاری ادرار ناشی از فشار

بی اختیاری ادرار ناشی از فشار (SUI) زمانی اتفاق می‌افتد که فشار زیادی بر مثانه و مجاری ادرار وارد شود. SUI با نشت غیرقابل کنترل ادرار ناشی از فشار ناگهانی مانند عطسه، سرفه، خندیدن و ورزش اتفاق می‌افتد. این عارضه معمولا بدون نیاز به عمل جراحی درمان می‌شود اما، در صورت تکرار و عدم درمان آن می‌توانید از ابدومینوپلاستی برای درمان کمک بگیرید. این عارضه بیشتر در زنانی که زایمان طبیعی داشته‌اند شایع است اما می‌تواند مردان را نیز درگیر کند.

× کاهش کمر درد

کمردرد، یکی دیگر از مشکلات رایجی است که با ابدومینوپلاستی قابل درمان است. پس از زایمان یا کاهش وزن قابل توجه در زنان، ممکن است کمردرد ناشی از ضعیف شدن عضلات معده اتفاق بیفتد. در صاف کردن شکم و از بین بردن چربی‌های اضافی معده به روش ابدومینوپلاستی، ماهیچه‌های ضعیف شده تقویت می‌شوند که این تقویت ماهیچه‌ها، منجر به بهبود کمر درد خواهد شد.

× بهبود وضعیت بدنی

یکی دیگر از مزایای تقویت عضلات شکم و کاهش کمر درد به وسیله ابدو مینوپلاستی، بهبود کلی وضعیت بدن است. پس از این عمل جراحی، بدلیل سفت شدن ماهیچه‌ها از وضعیت بهتری برخوردار می‌شوید و فشار کمتری به ستون فقرات شما وارد می‌شود.

مزایای ابدومینوپلاستی

عوارض ابدومینوپلاستی

مانند تمامی عمل‌های جراحی مثل عمل اسلیو معده، برای انجام ابدومینوپلاستی، باید تحت بیهوشی عمومی قرار بگیرید. این عمل جراحی حدود 5 ساعت به زمان نیاز دارد و ممکن است تا چندین هفته در ریکاوری باشید. در عمل ابدومینوپلاستی، بیماران دیابتی بیشتر در معرض خطر و ابتلا به عوارض آن هستند. چرا که شانس ابتلای بیماران دیابتی به عفونت‌ بعد عمل، بسیار بیشتر است. همچنین مدیریت سطح گلوکز و قند خون بیماران دیابتی پس از عمل جراحی، برای جراحان چالش برانگیز است.

عوارض ابدومینوپلاستی، فقط محدود به عمل جراحی و شرایط مربوط آن است و عموما عوارض دیگری در برنخواهد داشت. از عوارض رایج ابدومینوپلاستی می‌توان به خون‌ریزی، درد و قرمزی محل برش و جراحی اشاره کرد.

در برخی بیماران، راست ایستادن ممکن است مشکل باشد. چرا که زمان راست ایستادن، ممکن است احساس کنند که شکم ایشان کشیده می‌شود. البته این مشکل در مرور زمان برطرف خواهد شد. کبودی، تورم در محل جراحی و زخم‌های ناشی از جراحی، عوارض رایج ابدو مینوپلاستی هستند که در مرور زمان برطرف خواهند شد.

نحوه عمل ابدومینوپلاستی

عمل ابدومینوپلاستی معمولا به 2 روش جزئی و کلی صورت می‌گیرد که هر 2 روش، با بیهوشی کامل انجام می‌شود. این عمل جراحی ممکن است بین 2 تا 5 ساعت ادامه پیدا کند. در ادامه به بررسی مراحل این دو روش عمل ابدومینوپلاستی می‌پردازیم.

ابدومینو پلاستی جزئی شامل موارد زیر است:

×  ایجاد یک برش عرضی بزرگ در زیر شکم (پایین ناف)

×  جداکردن پوست از دیواره شکم

× خارج کردن چربی و پوست اضافی

× بخیه کردن پوست باقی‌‎مانده به یکدیگر و اتمام عمل جراحی

ابدومینو پلاستی کلی یا کامل، به ترتیب زیر انجام می‌شود:

× ایجاد برش عرضی در زیر شکم، از استخوان لگن راست به استخوان لگن چپ

× ایجاد برش دوم برای آزاد کردن ناف از بافتی که آن را احاطه کرده است