1403/1/28تاریخ انتشار:

درمان کبد چرب با کاهش وزن

ما زمانی زندگی سالم و به دور از بیماری را تجربه می‌کنیم که تمام بخش‌های بدن به خوبی کار کنند؛ با این حال گاهی یک سری از عوامل بیرونی از این اتفاق جلوگیری می‌کنند. کبد هم یکی از این بخش‌های مهمی است که سموم را از خون می‌زداید و خون را تصفیه می‌کند؛ بنابراین اختلالات کبدی بر دیگر بخش‌های بدن هم اثر می‌گذارند. یکی از شایع‌ترین اختلالات کبدی همان بیماری کبد چرب است که بسیاری را درگیر می‌کند. کبد چرب یک اختلال بسیار جدی است و در صورتی که کنترل نشود، به پیدایش بیماری‌های بیشتری منجر می‌شود؛ از این رو در ادامه بیشتر با این اختلال آشنا می‌شویم و با هم می‌بینیم که چگونه می‌توانیم تنها با کاهش وزن آن را درمان کنیم.

بیماری کبد چرب چیست؟

زمانی که چربی بیش از حد مجاز پیرامون کبد انباشته شده، فرد به اختلال کبد چرب مبتلا می‌شود. کبد چرب در مراحل اولیه چندان خطرناک نیست؛ اما در صورتی که درمان نشود و پیشرفت کند، ریسک ابتلا به بیماری‌هایی همچون دیابت، فشار خون بالا و بیماری‌های کلیوی را افزایش می‌دهد. در صورتی که این اختلال کنترل نشود و به مراحل پیشرفته برسد، اندازه‌ی کبد کوچک می‌شود و دیگر هرگز قابل درمان نیست. افراد در این مرحله به شدت مستعد ابتلا به سرطان کبد خواهند بود. خوشبختانه فرد تا رسیدن به این مرحله چندین سال فرصت دارد و اگر بتواند سبک زندگی خود را تغییر دهد؛ هرگز تا آن مرحله پیشروی نمی‌کند.

کبد چرب

چه افرادی مستعد ابتلا به کبد چرب هستند؟

برخی از افراد به علت بیماری‌های زمینه‌ای و سبک زندگی بیشتر از بقیه به کبد چرب مبتلا می‌شوند. کسانی که سیگار مصرف می‌کنند، فشار خون بالا دارند، به اختلال دیابت و تولید انسولین مبتلا هستند و تیروئید کم کار دارند، در دسته‌ی گروه‌های پرخطر ابتلا به کبد چرب قرار می‌گیرند. با این حال مهم‌ترین عامل ابتلا به کبد چرب، اضافه وزن است؛ از این رو چه بخواهید از بروز کبد چرب جلوگیری کنید و چه در پی درمان آن باشید، باید کاهش وزن را در دستور کار قرار دهید.

علامت ابتلا به کبد چرب چیست؟

بیشتر کسانی که کبد چرب دارند، بدون انجام آزمایش اصلا متوجه آن نمی‌شوند؛ برای همین بیماری مدام پیشروی می‌کند. اگر به صورت مداوم احساس ضعف و خستگی شدید دارید یا بی‌دلیل در ناحیه‌ی فوقانی شکم حس درد را تجربه می‌کنید، ممکن است به کبد چرب مبتلا باشید. در صورتی که این بیماری پیشرفت کند، فرد با زردی پوست و ورم پا نیز روبرو می‌شود.

کاهش وزن در درمان کبد چرب چه نقشی دارد؟

بسیاری از مبتلایان به کبد چرب مشکل اضافه وزن دارند؛ بنابراین بهترین کار برای این دسته از افراد کاهش وزن است که تا حد زیادی کبد چرب را کنترل می‌کند و اجازه نمی‌دهد که بیماری تا مراحل پیشرفته ادامه پیدا کند. یافته‌ها نشان می‌دهند که حتی اگر فرد تنها 10 درصد از وزن اضافه‌ی خود را کم کند، کبد چرب بهبود پیدا می‌کند و دیگر از التهاب کبد و علائم وابسته خبری نیست. علاوه بر این، مجموع یافته‌های 22 پژوهش نشان داد که رژیم مناسب، ورزش و جراحی‌های لاغری همه به درمان و کنترل کبد چرب کمک می‌کنند و واقعا اثربخش هستند. تنها نکته‌ی مهم این است که فرد باید برنامه‌ی کاهش وزن را به طور جدی و مستمر دنبال کند تا نتیجه حاصل شود. البته کاهش وزن با توجه به شرایط فرد به گونه‌های مختلفی صورت می‌گیرد.

کاهش وزن با رژیم غذایی

مبتلایان به کبد چرب باید به رژیم‌های غذایی حاوی میوه و سبزیجات و غلات پایبند باشند و از مصرف الکل، کربوهیدرات زیاد و چربی اشباع شده دوری کنند. رژیم غذایی این افراد باید سرشار از فیبر و پروتئین باشد. مصرف برخی از سبزیجات مانند اسفناج خام باعث می‌شود چربی در بدن انباشته نشود. مصرف ماهی نیز باعث جذب کلسترول مفید می‌شود و از چرب شدن کبد جلوگیری می‌کند. بسیاری از متخصصان تغذیه هم به بیماران پیشنهاد می‌کنند که به جای چربی اشباع شده که از کره، برخی از انواع گوشت و سوسیس به دست می‌آید، چربی موجود در آووکادو، روغن زیتون و ماهی را مصرف کنند.

کاهش وزن با ورزش

ورزش‌های شاخه‌ی ایروبیک از نظر چربی‌سوزی برای کاهش علائم کبد چرب مناسب هستند و ورزش‌های سنگین التهاب کبد را کاهش می‌دهند. تمرین‌های استقامتی مانند وزنه برداری نیز برای مبتلایان به کبد چرب کاربردی به شمار می‌آیند. متخصصان به بیماران توصیه می‌کنند که دست کم پنج روز در هفته بین 30 تا 60 دقیقه تمرین‌های ایروبیکی انجام دهند و سه روز در هفته را به تمرین‌های استقامتی اختصاص دهند.

کاهش وزن با ورزش

کاهش وزن با عمل جراحی لاغری

عمل‌های جراحی لاغری مانند عمل اسلیو معده و بای پس جزو روش‌های کاهش وزن سریع هستند که می‌توانند برای افرادی کاربردی باشند که اضافه وزن شدید دارند. نتیجه‌ی پژوهش‌های کلینیک کلیولند نشان می‌دهد بیمارانی که از مراحل پیشرفته‌ی کبد چرب رنج می‌بردند، به کمک جراحی‌های لاغری ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی ناشی از کبد چرب را کاهش دادند و بیماری خود را کنترل کردند. یافته‌های کلینیک مشخص کردند که جراحی‌های لاغری 88 درصد ریسک پیشرفت کبد چرب را کاهش دادند و تا 70 درصد ریسک حمله‌ی قلبی را کمتر کردند. از آن جا که اضافه وزن شدید علائم کبد چرب را تشدید می‌کند، انجام جراحی‌های لاغری می‌تواند تا حد زیادی به کنترل وضعیت و درمان اختلالات کبدی کمک کند.

اگر به بیماری کبد چرب مبتلا هستید، نگران نباشید. دنیا به پایان نرسیده و همیشه راهی برای کنترل و درمان این بیماری وجود دارد. یافته‌های علمی نیز تأثیر کاهش وزن بر کاهش علائم کبد چرب را تأیید می‌کنند؛ از این رو استقامت در کاهش وزن تا حد زیادی سلامت شما را بازمی‌گرداند. پزشکان و متخصصان تغذیه در این مسیر همراه بیمار هستند و بهتر است که فرد برای تصمیم‌گیری در هر مرحله با یک متخصص مشورت کند. به ویژه اگر شما در مسیر کاهش وزن به عمل‌ لاغری فکر می‌کنید، بهتر است حتما با متخصص جراحی مشورت کنید و میزان صلاحیت خود برای جراحی را بسنجید.