1403/2/4تاریخ انتشار:

درمان میگرن با کاهش وزن

نزدیک به یک میلیارد نفر در سراسر جهان از بیماری میگرن رنج می‍برند؛ با این حال هنوز یک علت و درمان قطعی برای این مشکل پیدا نشده است. البته پزشکان راه‌هایی یافته‌اند که به بیماران کمک می‍کند تا علائم خود را کنترل کرده و بیماری را مدیریت کنند. یکی از این یافته‌های تازه نشان می‌دهد که اضافه وزن باعث تشدید علائم میگرن می‌شود؛ برای همین کاهش وزن می‌تواند به بهبود علائم و حتی در مواردی درمان میگرن منجر شود. در ادامه با هم می‌خوانیم که چه ارتباطی میان میگرن و اضافه وزن وجود دارد و چگونه می‌توانیم با کاهش وزن به بهبود شرایط خود کمک کنیم.

میگرن چیست؟

میگرن نوعی سردرد دوره‌ای است که معمولا یک بخش از سر را درگیر می‌کند و به مدت چند ساعت تا چند روز طول می‌کشد. میگرن در قالب حمل‍ه‌ی درد ظاهر می شود و فرد در طول دوره‌ی درد نمی‌تواند فعالیت‌های فیزیکی سنگین انجام دهد. افرادی که از میگرن رنج می‌برند، باید از نور شدید، بوهای قدرتمند و صداهای بلند دوری کنند تا حمله‌ها دوباره تشدید نشوند. این بیماری در فعالیت‌های روزمره‌ی فرد اختلال ایجاد می‌کند و در مواردی اجازه نمی‌دهند فرد به مسئولیت‌های شغلی و اجتماعی خود رسیدگی کند. افراد معمولا در مراحل مختلف حمله‌های میگرنی خود با علائمی همچون حالت تهوع، خستگی شدید، اختلال تمرکز، تاری دید، اختلال در تکلم، زنگ زدن گوش و سرگیجه روبرو می‌شوند. البته شدت و نوع درد و حمله برای هر کس متفاوت است و برخی حمله‌های ملایمی دارند؛ در حالی که حمله برای برخی از افراد شدیدتر است.

درمان میگرن با عمل لاغری

ارتباط میان میگرن و چاقی

یافته‌های تازه نشان داده‌اند که میان اضافه وزن و میگرن مزمن ارتباط وجود دارد؛ چنان که هر چه وزن افزایش پیدا می‌کند، ریسک ابتلا به میگرن مزمن بیشتر می‌شود. حتی کسانی که از میگرن دوره‌ای رنج می‌برند، بر اثر اضافه وزن به میگرن مزمن دچار می‌شوند. البته اضافه وزن به خودی خود علت پیدایش میگرن نیست؛ بلکه تنها ریسک ابتلا به آن را افزایش داده و از بهبود علائم جلوگیری می‌کند.

چرا چاقی ریسک ابتلا به میگرن را افزایش می‌دهد؟

بافت‌های چربی در بدن حاوی مولکول‌هایی هستند که برای بخش‌های دیگر بدن سیگنال می‌فرستند و زمانی که افراد اضافه وزن شدید دارند، سلول‌های چربی اضافه باعث می‌شوند بدن همواره در حالت التهاب باشد. زمانی که بدن در حالت التهاب مداوم قرار دارد؛ سیستم جسمانی ما هورمون درد ترشح می‌کند و این هورمون‌ها از طریق سلول‌های چربی آزاد می‌شوند. برای همین است که افراد چاق برای احساس درد استعداد بیشتری دارند.

درمان کبد چرب با کاهش وزن

مقاله پیشنهادی:

درمان کبد چرب با کاهش وزن

آیا کاهش وزن موجب درمان میگرن می‌شود؟

از آن جا که اضافه وزن شدید یکی از فاکتورهای ریسک ابتلا به میگرن است، کاهش وزن به کاهش ریسک منجر می‌شود. برای همین است که پزشکان به افراد مبتلا توصیه می‌کنند که پیاده روی و ورزش‌های ملایم انجام دهند. یافته‌ها نشان می‌دهند مبتلایانی که فعالیت فیزیکی کمتری دارند، 21 درصد بیشتر از دیگر بیماران میگرنی دچار حمله‌ می‌شوند. البته ورزش‌های ملایم چندان به کاهش وزن کمک نمی‌کنند؛ اما در هر صورت باعث کاهش استرس بیماران می‌شوند و استرس یکی از عوامل اصلی بروز حملات میگرنی است.

رژیم غذایی مناسب نیز می‌تواند تا حدودی باعث کاهش وزن شده و علائم میگرن را کاهش دهد. البته غذا به تنهایی به بهبود میگرن کمک نمی‌کند؛ اما در هر صورت بهتر است که افراد میگرنی دارای اضافه وزن، کمتر غذاهای چرب مصرف کنند و رژیم‌های غذایی سرشار از پروتئین داشته باشند. همچنین بهتر است که رژیم غذایی این افراد بیشتر حاوی امگا 3 باشد و امگا 6 کمتری داشته باشد. مصرف ماهی، اسفناج، بروکلی و ذرت نیز به کاهش حمله‌های میگرنی کمک می‌کند. به صورت کلی افراد مبتلا به میگرن باید سبک زندگی فعال و رژیم غذایی سالم‌تری داشته باشند تا به وزن مناسبی برسند. البته ورزش سنگین و رژیم‌های دشوار برای افراد میگرنی آسیب‌زا است؛ بنابراین در مواردی که اضافه وزن شدید و میگرن در کنار یکدیگر قرار بگیرند، برخی از پزشکان عمل‌های لاغری را توصیه می‌کنند.

درمان آرتروز با عمل لاغری

مقاله پیشنهادی:

درمان آرتروز با عمل لاغری

تأثیر عمل‌ جراحی لاغری بر میگرن

امروزه عمل‌های جراحی لاغری همچون عمل بای پس و عمل اسلیو معده پیشرفت زیادی داشته‌اند و به افراد کمک کرده‌اند تا در مدت زمان کوتاهی وزن زیادی کم کنند. معمولا افرادی که بر اثر اضافه وزن شدید به بیماری‌هایی همچون دیابت نوع2 و فشار خون مبتلا می‌شوند، به توصیه‌ی پزشک عمل‌های جراحی لاغری انجام می‌دهند. اکنون تجربه‌ی موفق عمل‌های بای پس و اسلیو نشان داده است که کاهش وزن ناشی از این جراحی‌ها به بهبود علائم میگرن نیز کمک می‌کند. نتیجه‌ی پژوهش‌های اخیر نشان داد افرادی که با وجود میگرن و اضافه وزن شدید عمل جراحی لاغری انجام دادند، متوجه شدند که پس از مدتی شدت و فراوانی حمله‌هایشان کاهش یافته است. جالب این جاست که این تغییرات شگرف تنها شش ماه پس از عمل بای پس و اسلیو ظاهر شدند؛ از این رو عمل‌های لاغری یکی از سریع‌ترین راه‌های درمان میگرن به شمار می‌آیند.

اگر همزمان از میگرن و اضافه وزن رنج می‌برید؛ اکنون زمان آن رسیده است که با یک متخصص تغذیه یا جراح متخصص عمل‌ لاغری مشورت کنید. کاهش وزن نه تنها کیفیت زندگی فرد را بالاتر می‌برد؛ بلکه از شدت حملات میگرن می‌کاهد و در نهایت فرصتی برای فرد فراهم می‌آورد تا مانند دیگران فعالیت‌ها و مسئولیت‌های روزمره‌ی خود را انجام دهند.