1402/12/1تاریخ انتشار:

درمان آرتروز با عمل لاغری

بسیاری از کسانی که اضافه وزن دارند، معمولا از کمر درد، درد پا و مفاصل شکایت می‌کنند. چاقی و اضافه وزن در سراسر جهان رو به افزایش است؛ بنابراین شمار افرادی که بر اثر چاقی از دردهای مفصلی و بیماری‌های مربوط به آن رنج می‌برند، بیشتر شده است.

چاقی بیش از حد زانوها و کمر را وادار به تحمل وزن بیشتری می‌کند که این موضوع به مفاصل فشار آورده و موجب فرسودگی غضروف‌ها می‌شود. برای همین است که پزشکان تشخیص داده‌اند که چاقی و اضافه وزن شانس ظهور بیماری آرتروز را افزایش می‌دهند. آمار نیز نشان می‌دهد که ارتباط مستقیم میان اضافه وزن و آرتروز ارتباط خطرناکی است. برای مثال آمار ثابت کرده است که زنان دارای اضافه وزن 4 برابر شانس بیشتری برای ابتلا به آرتروز دارند و مردان مبتلا به اضافه وزن نیز 5 برابر بیشتر از مردان دیگر با خطر ابتلا به این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند. در مقاله‌ی پیش رو به این مسئله و رفع آرتروز با عمل لاغری یا عمل اسلیو پرداخته‌ایم.

آرتروز

آرتروز چیست؟

آرتروز نوعی بیماری است که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را درگیر کرده است. این بیماری زمانی به وجود می‌آید که غضروف‌های محافظ انتهای استخوان‌ها به مرور زمان فرسوده می‌شوند. آرتروز بر انواع مفصل‌ها اثر می‌گذارد؛ اما مفصل دست، زانو، باسن و ستون فقرات بیش از همه آسیب می‌بینند.

یکی از خطرات آرتروز این است که علائم آن به مرور زمان و به تدریج پدیدار شده و روز به روز شدیدتر می‌شوند. برخی از مهم‌ترین علائم آرتروز از این قرارند:

• افراد مبتلا به آرتروز معمولا در نواحی مختلف مانند زانو، کمر و پا احساس درد دارند.
  • مفصل‌های افراد مبتلا به آرتروز از انعطاف پذیری کافی برخوردار نیست و بیمار نمی‌تواند از تمام دامنه‌ی حرکتی مفصل‌های خود استفاده کند.
  • زمانی که بیمار مبتلا به آرتروز از خواب بیدار شده یا مدت طولانی بی‌حرکت می‌ماند، بیشتر از افراد عادی در ناحیه‌ی مفاصل احساس خشکی و شکنندگی دارد.
  • آرتروز در مواردی باعث می‌شود بافت نرم اطراف مفصل دچار تورم شود.

آرتروز و اضافه وزن

پیش‌تر اشاره کردیم که اضافه وزن شانس ابتلا به آرتروز را افزایش می‌دهد؛ بنابراین کاهش وزن تا حد زیادی درد مفاصل را از بین می‌برد و علائم آرتروز را کاهش می‌دهد. یافته‌های یک پژوهش نشان می‌دهد زمانی که زنان تنها حدود 2 واحد از میزان شاخص توده‌ی بدنی خود را بر اثر کاهش وزن از دست می‌دهند، خطر ابتلا به آرتروز زانو در آنان حدود 50 درصد کاهش پیدا می‌کند. این در حالی است که افزایش تنها 2 واحد از شاخص توده بدنی ریسک ابتلا به آرتروز را افزایش می‌دهد. یافته‌ها همچنین به ما نشان داده‌اند که اگر مردان مسن با شاخص توده بدنی بیشتر از 26 به کاهش وزن تن دهند، ریسک ابتلا به آرتروز زانو در آنان 21.5 درصد کمتر می‌شود. روشن است که کاهش وزن برای این افراد به معنای سلامت بیشتر و درد کمتر خواهد بود؛ برای همین است که بسیاری از پزشکان عمل‌های لاغری مانند عمل اسلیو معده را راهی برای التیام دردهای ناشی از آرتروز معرفی کرده‌اند.

درمان آرتروز با عمل لاغری

اثر عمل اسلیو معده بر درمان آرتروز

بیماری آرتروز در مواردی باعث می‌شود افراد دارای اضافه وزن نتوانند مانند افراد دیگر به راحتی ورزش کنند؛ زیرا درد مفصل و مشکل غضروف‌ها امکان ورزش کردن را از بین می‌برد. نکته‌ی دیگر این است که افراد مبتلا به آرتروز معمولا مسن هستند و برای ورزش‌های سنگین توانایی جسمانی کافی ندارند. برای همین است که متخصصان عمل اسلیو را به این افراد پیشنهاد می‌دهند.

جراح طی عمل اسلیو بخش بزرگی از معده‌ی بیمار را برداشته تا در نتیجه میزان جذب کالری و اشتهای فرد کاهش یابد. طی این عمل معده حدود 80 درصد کوچک‌تر می‌شود؛ از این رو فرد پس از عمل با خوردن مقدار غذای کمتری احساس سیری می‌کند. البته هورمون‌های بدن پس از عمل اسلیو کاملا تغییر می‌کنند و بدن هورمون‌های گرسنگی کمتری ترشح می‌کند؛ بنابراین وزن از دست رفته دوباره به همین سادگی باز نمی‌گردد.

یافته‌های شش پژوهش نشان می‌دهند مبتلایان به آرتروز زانو و باسن که اضافه وزن شدید داشتند، پس از عمل اسلیو تا حد زیادی بهبود یافتند. نتیجه‌ی یک پژوهش از 69 بیمار نیز نشان داد که 59 نفر از آنان پس از عمل لاغری متوجه شدند که علائم آرتروزشان به سرعت بهبود پیدا کرده است. این افراد همچین پس از عمل از مشکلات دیگری مانند دیابت و فشار خون نیز نجات پیدا کردند.

به شما توصیه می کنیم مطلب درمان دیابت نوع 2 با عمل اسلیو معده چگونه است؟از مجله سلامت و لاغری دکتر فرهمند را مطالعه کنید.

زندگی بیماران آرتروز پس از عمل اسلیو

بیماران مبتلا به آرتروز پس از عمل اسلیو باید همچنان با پزشک خود در ارتباط باشند تا سلامت نو یافته‌ی خود را از دست ندهند. زمانی که پس از عمل اسلیو وزن کاهش پیدا می‌کند؛ میزان جذب غذا و پروتئین کاهش پیدا می‌کند که این کمبود پروتئین می‌تواند دوباره به علائم آرتروز دامن بزند. برای همین است که فرد پس از عمل باید رژیم غذایی درستی با میزان پروتئین کافی داشته باشد و در کنار آن ورزش‌های بدون آسیب مخصوص پا، کمر و زانو را انجام دهد تا دیگر به عمل‌های سنگین زانو نیازی نباشد.

درمان آرتروز با عمل اسلیو

عمل جراحی مفصل و عمل اسلیو معده

بسیاری از کسانی که آرتروز پیشرفته دارند، به ناچار باید به عمل جراحی و پیوند مفصل تن دهند و نیاز به عمل برای آنان حتی پس از کاهش وزن ناشی از عمل اسلیو هم از بین نمی‌رود. خوشبختانه پزشکان می‌گویند که ریسک عمل جراحی مفصل پس از عمل اسلیو به شدت کاهش پیدا می‌کند؛ زیرا کاهش وزن ریسک لخته شدن خون و عفونت در حین عمل جراحی مفصل را کاهش می‌دهد. کاهش وزن همچنین باعث می‌شود درصد موفقیت عمل پیوند مفصل بالاتر برود و فردی که کاهش وزن چشمگیری داشته، پس از این عمل‌های جراحی مفصل سریع‌تر بهبود پیدا کرده و به زندگی عادی خود باز می‌گردد. بسیاری از بیماران تنها بین 6 تا 12 ماه پس از عمل اسلیو خود عمل جراحی و پیوند مفصل انجام داده‌اند و به طور کامل بهبود یافته‌اند. البته در بهترین حالت عمل اسلیو و لاغری باعث می‌شود که نیازی به جراحی مفصل نباشد و یا این کار به تأخیر بیفتد.

پرسش‌های متداول در مورد آرتروز و عمل اسلیو

اکنون به برخی از مهم‌ترین پرسش‌ها درباره‌ی تأثیر عمل اسلیو بر آرتروز می‌پردازیم. در صورتی که پاسخ سوال خود را پیدا نکردید می‌توانید با شماره تماس 02122380167 در ارتباط باشید.

آیا آرتروز پس از عمل اسلیو کاملا از بین می‌رود؟

عمل اسلیو باعث می‌شود که درد و بسیاری از علائم ناخوشایند آرتروز کاهش پیدا کنند؛ چرا که اضافه وزن یکی از عوامل اصلی درد مفصل است. برای نمونه تنها آمار کشور آمریکا نشان می‌دهد که از بین 58 میلیون نفر بزرگسال مبتلا به آرتروز، 39 میلیون از آنان اضافه وزن دارند.

آیا عمل اسلیو برای آرتروز خطرناک است؟

عمل اسلیو موجب کاهش وزن می‌شود و در نتیجه به بهبود درد و علائم آرتروز می‌انجامد. عمل اسلیو تنها در صورتی برای بیماران مبتلا به آرتروز خطرناک است که پس از عمل به فکر تغذیه‌ی خود نباشند و دچار کمبود پروتئین، ویتامین دی و مواد معدنی شوند.

آثار بهبود علائم آرتروز تا چه زمان پس از عمل اسلیو احساس می‌شود؟

یافته‌ها نشان می‌دهند که افراد معمولا شش ماه پس از عمل اسلیو تغییر را احساس می‌کنند و کمتر از قبل درد دارند.

کدام یک از عمل‌های لاغری برای درمان آرتروز امن‌تر هستند؟

امروزه عمل‌های لاغری مختلفی وجود دارند؛ اما ریسک عمل اسلیو نسبت به دیگر روش‌ها کمتر است و اثر ماندگارتری دارد؛ به عبارت دیگر وزن از دست رفته پس از عمل اسلیو به همین سادگی باز نمی‌گردد و در نتیجه درد ناشی از آرتروز هم دوباره شدت نمی‌گیرد.

در صورتی که احساس می‌کنید اضافه وزن باعث شده تا در برابر آرتروز آسیب‌پذیرتر باشید، حتما عمل اسلیو معده را در نظر بگیرید. این عمل نسبت به دیگر عمل‌های بهبود آرتروز مانند عمل جراحی مفصل خطر کمتری به همراه دارد و با این حال بسیار اثربخش است. عمل اسلیو می‌تواند کیفیت زندگی افراد مبتلا به آرتروز را بهبود ببخشد تا این درد مزمن قابل تحمل‌تر شود. البته پیش از هر تصمیمی ابتدا با یک متخصص مشورت کنید تا پزشک با توجه به وضعیت جسمانی و مرحله‌ی بیماری شما برایتان راهنما باشد. شما می‌توانید به راحتی و به صورت آنلاین از دکتر محمدرضا فرهمند وقت مشاوره رزرو کنید و قدم بلندی به سوی آینده‌ای سالم و بدون بیماری بردارید.