1402/10/17تاریخ انتشار:

مدیریت خونریزی معده بعد از عمل اسلیو

خونریزی معده بعد از عمل اسلیو یکی از عوارض نسبتا نادر است که در صورت بروز، می‌تواند برای بیمار خطرناک باشد. خونریزی معده بعد از اسلیو به تشخیص زودهنگام و مدیریت سریع نیاز دارد، چرا که در صورت بروز طولانی مدت می‌تواند منجر به وخامت سریع و مرگ‌ومیر احتمالی شود. در این مطلب از مجله سلامتی و لاغری دکتر فرهمند به بررسی کامل مدیریت خونریزی بعد از عمل اسلیو می‌پردازیم.

خونریزی معده بعد از عمل اسلیو

همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم، خونریزی معده بعد از عمل اسلیو یکی از عوارض نادر این عمل لاغری است. در بیشتر بیماران با خونریزی معده، خونریزی به دستگاه گوارش محدود شده و نیازی به جراحی اورژانسی نخواهد بود و در برخی از بیماران، خونریزی معده ممکن است شیوع پیدا کرده و در بدن بیمار منتشر شود.

میزان بروز خون‌ریزی معده پس از عمل اسلیو با توجه به مطالعات انجام شده، چیزی در حدود 0.5% تا 5.8% خواهد بود. برای بررسی دقیق خون‌ریزی معده بعد از اسلیو ممکن است پزشک معالج برای بیمار آندوسکوپی یا آزمایشات رادیولوژیک مانند عکسبرداری رادیولوژی، سونوگرافی و آزمایشاتی از این قبیل تجویز کند.

دلایل رایج خون‌ریزی معده بعد از عمل اسلیو

علت عمده و رایج خونریزی معده بعد از عمل اسلیو، زخم‌های گوارشی به ویژه 24 ساعت بعد از انجام عمل اسلیو، هماتوم (خون‌ریزی رگ به دلیل پارگی یا فشار بیش از اندازه)، محل استفاده از ابزارهای لاپاراسکوپی مانند تروکار و آنوریسم (بیرون زدگی دیواره سرخرگ) است. همچنین ممکن است بیمار مصرف سیگار و الکل داشته باشد که منجر به خونریزی معده از محل منگنه‌ها خواهد شد.

علائم خونریزی معده بعد از عمل اسلیو

علائم خونریزی معده بعد از عمل اسلیو می‌تواند شامل سرگیجه (به ویژه در حالت ایستاده)، تنگی نفس، افزایش ضربان قلب (بیش از 100 ضربه در دقیقه)، رنگ پریدگی، درد شدید، استفراغ خونی، مدفوع تیره رنگ یا خونی، ادرار حداقلی یا قطع ادرار به طور کامل باشد. دیگر علائم خونریزی معده بعد از عمل اسلیو شامل مطالعات آزمایشگاهی و معاینات فیزیکی بیمار خواهد بود.

خونریزی معده بعد از عمل اسلیو

هیپوولمی (کم حجمی خون) خفیف که به صورت تاکی‌کاردی (افزایش ضربان قلب) در زمان استراحت ظاهر می‌شود، عکس رادیولوژی برای مشاهده خون در معده بیمار، سونوگرافی (طبق صلاحدید پزشک معالج)، آندوسکوپی (برای مشاهده قسمتی که خونریزی دارد)، افت فشار خون، پارامترهای آزمایش CBC، آنزیم‌های کبدی و انعقادی خون از دیگر علائم خونریزی معده بعد از عمل اسلیو خواهد بود که در زمان آزمایش مشخص می‌شود.

نکته مهم: در صورتی که عمل اسلیو معده انجام داده‌اید و هر یک از علائم ارائه شده در بالا را دارید، از خوردن و آشامیدن به جد خودداری کنید. افزایش وزن و حجم معده می‌تواند خونریزی را تشدید کرده و موجب بروز مشکلات جدی شود.

درمان خونریزی معده بعد از عمل اسلیو

هیچ درمان خانگی برای خونریزی معده بعد از عمل اسلیو وجود ندارد و برای تشخیص و درمان حتما باید به یکی از مراکز درمان مراجعه کنید. درمان خونریزی معده ممکن است به وسیله آندوسکوپی، درمان‌های انعقاد خون و در برخی از موارد نادر، عمل جراحی باشد. توجه داشته باشید که دریافت خون و داروهای آنتی‌بیوتیک در طول درمان دور از ذهن نخواهد بود.