1402/9/26تاریخ انتشار:

علائم نشتی معده بعد از عمل اسلیو

علائم نشتی معده بعد از عمل اسلیو ممکن است برای هر فردی متفاوت باشد. عمل اسلیو معده، به عنوان رایج‌ترین و محبوب‌ترین عمل لاغری در جهان شناخته می‌شود. این عمل ایمن، ممکن است به دلایل مختلفی منجر به نشتی معده پس از عمل شود. در این مطلب از مجله سلامتی و لاغری دکتر فرهمند، به بررسی علائم نشتی معده بعد از عمل اسلیو می‌پردازیم.

علائم نشتی اسلیو معده

نشتی معده بعد از عمل اسلیو یکی از خطرناک‌ترین عوارض بعد از عمل جراحی است که ممکن است شرایط خطرناکی برای بیمار ایجاد کند. با توجه به علائم متفاوت نشتی معده بعد از عمل اسلیو، تشخیص آن سخت است و ممکن است آزمایشات نتایج فریبنده‌ای در بر داشته باشد.
علائم فیزیکی نشتی معده بعد از عمل اسلیو به شرح زیر است:

•  تاکی‌کاردی (افزایش ضربان قلب) بیش از 120 در دقیقه
  • تب بالاتر از 37 درجه سانتی‌گراد
  • دیسترس تنفسی یا تاکی پنه (تند تنفسی) با بیش از 18 تنفس در دقیقه
  • تشدید در ناحیه شکم
  • درد قفسه سینه / درد شانه
  • احساس ناخوشایندی کلی (بیماری و اضطراب)

در صورت بروز و ادامه‌دار بودن این علائم، فورا به جراح خود مراجعه کنید. این علائم با گذر زمان، تشدید شده و فقط در صورت مراقبت‌های پزشکی، تسکین پیدا خواهد کرد. تشخیص زود هنگام و مدیریت این عوارض، از بروز مشکلات دیگر جلوگیری خواهد کرد.

نشتی معده بعد از عمل اسلیو

در صورتی که بیمار پس از عمل اسلیو نشتی معده داشته باشد، تعداد گلبول‌های سفید و سطح پروتئین واکنشی C ایشان، افزایش پیدا خواهد کرد. علائم بسته به نوع نشتی معده متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، تاکی‌کاردی اولین علامت نشتی زودرس معده است اما، تب اولین علامت در بیماران با نشت متوسط و دیررس خواهد بود.

همچنین در برخی از بیماران نشتی معده بدون علامت خواهد بود که تشخیص آن را دشوارتر خواهد کرد. در چنین مواردی، تشخیص نشتی معده به نظارت مکرر بیمار با تصویربرداری‌های رادیوگرافی بستگی خواهد داشت.

به طور معمول نشتی معده در هفته‌های اول پس از عمل اسلیو متداول‌تر خواهد بود. پس بهتر است در هفته‌های اول پس از عمل اسلیو معده بیشترین مراقب ممکن را داشته باشید و اگر یکی از علائم بالا را احساس کردید، در اسرع وقت جراح خود را در جریان بگذارید.

انواع نشتی معده بعد از عمل اسلیو

نشتی معده بعد از عمل اسلیو اینگونه تعریف می‌شود: نشت محتویات لومینال از محل منگنه معده به احشاء داخل شکم. نشتی معده بعد از عمل اسلیو را با توجه به زمان نشتی می‌توان به 3 دسته طبقه‌بندی کرد:

1. نشت زودرس که ممکن از 1 تا 3 روز بعد از عمل اتفاق بیفتد.

2. نشت میانی که از 4 تا 7 روز بعد از عمل اتفاق می‌افتد.

3. نشت دیرهنگام که در طول یا بعد از روز هشتم جراحی اتفاق می‌افتد.

نشتی معده بعد از عمل اسلیو

همچنین نشتی معده بعد از عمل اسلیو می‌تواند براساس مکان یا دلیل آن‌ها طبقه‌بندی شود. برخی از نشت‌های معده به دلیل مشکلاتی است که حین عمل جراحی اتفاق می‌افتد اما برخی دیگر، به دلیل عوامل مرتبط با بیمار مانند تغذیه نامناسب، مصرف سیگار، نارسایی کبدی و کلیوی باشد. همچنین بسته به شدت نشتی معده، ممکن است بیمار به صورت بستری یا سرپایی مداوا شود.

احتمال نشتی معده بعد از عمل اسلیو

اگر چه احتمال نشتی معده بعد از عمل اسلیو نسبتا کم است، اما به عنوان شایع‌ترین عارضه بعد از عمل اسلیو شناخته می‌شود. میزان بروز نشتی معده بعد از عمل اسلیو طبق مطالعات و تحقیقات انجام شده در سال 2011، حدود 1.06% در میان 12799 عمل اسلیو اعلام شده است.

عوارض نشتی معده بعد از عمل اسلیو

عدم تشخیص و درمان نشتی معده بعد از عمل اسلیو می‌تواند منجر به زخم معده، فیستول، پریتونیت (التهاب)، شوک سپتیک (شوک عفونی) نارسایی چند اندام و در بدترین حالت، مرگ شود. با تشخیص زودهنگام می‌توان از این عوارض جلوگیری کرد. تشخیص دیرهنگام ممکن است احتمال ابتلا به عوارض را افزایش دهد. اگر عمل لاغری انجام داده‌اید و تاکی‌کاردی، تب، درد شکم یا تنفس دشوار دارید، در اولین فرصت ممکن با جراح خود در تماس باشید.

جلوگیری از نشتی معده بعد از عمل اسلیو

جلوگیری از نشتی معده بعد از عمل اسلیو امکان‌پذیر است. بیشتر اقدامات جهت جلوگیری از نشتی معده بعد از عمل اسلیو بر عهده جراح و تیم جراحی است. با این حال، اقدامات زیر برای جلوگیری از نشتی معده بعد از اسلیو تاثیرگذار خواهد بود:

1. بعد از عمل اسلیو معده، همانند سایر عمل‌های جراحی باید استراحت مطلق داشته باشید. در طی چند هفته اول بعد از جراحی، باید بر روی بهبودی تمرکز داشته و به بدن خود استراحت دهید. اجسام سنگین حمل نکنید و از بالا و پائین رفتن از پله‌ها خودداری کنید. به‌طور کلی از انجام هرگونه فعالیت سنگین تا زمان بهبودی بخیه (منگنه) معده جلوگیری کنید.

2. تمامی دستورالعمل‌ها و داروهای تجویزی جراح را به صورت مستمر و دقیق انجام دهید.

3. به رژیم غذایی که بعد از عمل تجویز می‌شود، متعهد باشید. در طول مدت زمانی که پزشک تجویز می‌کند، مصرف مایعات فراموش نشود. خوردن مواد غذایی جامد بلافاصله بعد از عمل اسلیو برای معده که در حال بهبود است، ممکن است دچار مشکلاتی شود.

4. از مصرف داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی خودداری کنید. داروهای NSAID می‌تواند باعث ایجاد زخم و سایر عوارض بعد از عمل اسلیو معده شوند. به‌طور کلی جراح برای پس از عمل، داروی مناسب درد را تجویز می‌‎کند. بهتر است از داروی دیگری جزء داروی تجویز شده استفاده نشود.

در این مطلب به بررسی علائم نشتی معده بعد از عمل اسلیو پرداختیم. در صورتی که در رابطه با نشتی معده بعد اسلیو سوالی دارید، می‌توانید در انتهای صفحه به صورت کامنت برای ما ارسال کنید.