1402/12/6تاریخ انتشار:

عوارض اسلیو معده چیست؟

درحال‌ حاضر اسلیو معده یک عمل جراحی امن و کم‌خطر است. بااین‌حال تمامی عمل‌های جراحی عوارضی مخصوص به‌خود دارند. پزشک معمولا پیش از انجام عمل جراحی شما را در جریان عوارض آن می‌گذارد. دقت کنید که انجام عمل جراحی لاغری در محیط حرفه‌ای و توسط پزشک متخصص، ریسک عمل را به مراتب پایین می‌آورد. در این مطلب سعی کرده‌ایم عوارض اسلیو معده را به‌صورت مفصل برای شما توضیح دهیم.

عوارض اسلیو معده حین عمل جراحی

اسلیو معده به روش لاپاراسکوپی، یک عمل جراحی امن و کم‌خطر است. امکان بروز مشکلات جدی و مرگ و میر در این عمل جراحی بسیار پایین است و به کمتر از ۱ در ۱۰۰۰ نفر می‌رسد. بیشتر عوارض حین عمل جراحی، به واکنش بیمار نسبت‌به دریافت داروی بیهوشی مربوط می‌شود که طی معاینه اصولی قابل پیشگیری است. در برخی از موارد نیز امکان خون‌ریزی حین عمل جراحی وجود دارد که اگر تیم جراحی حرفه‌ای باشد، به ندرت شاهد بروز این مشکل خواهیم بود.

عوارض عمل اسلیو

عوارض اسلیو معده بعد از عمل جراحی

اسلیو معده یک عمل لاغری است که معمولاً به روش لاپاراسکوپی انجام می‌شود. در این عمل ابزارهای کوچکی از طریق چندین برش کوچک در قسمت فوقانی شکم قرار داده می‌شود. در طول این عمل، بخشی از معده برداشته شده و معده‌ای با اندازه کوچک و به شکل یک عدد موز برای فرد باقی می‌ماند. کوچک شدن اندازه معده، مقدار غذایی را که می‌توانید مصرف کنید محدود می‌کند.

ازجمله فواید اسلیو معده می‌توانیم به تغییرات هورمونی ناشی از کاهش وزن اشاره کنیم. این تغییرات هورمونی به تسکین ناراحتی‌های مرتبط با اضافه وزن مانند فشار خون بالا یا بیماری‌های قلبی کمک می‌کنند. به‌طورکلی، بروز عوارض اسلیو معده بعد از عمل به میزان رعایت رژیم غذایی و توصیه‌های پزشک مرتبط است. بروز مشکلات سلامتی در حین عمل جراحی بسیار نادر است. بااین‌حال در ادامه توضیحات کاملی در مورد عوارض عمل اسلیو ارائه می‌دهیم.

لخته شدن خون

لخته شدن خون یکی از عوارض عمل لاغری است که به‌دلیل تغییرات نحوه جریان خون حین جراحی ممکن است اتفاق بیفتد. لخته‌های خون اغلب از ساق پا شروع می‌شوند (ترومبوز ورید عمقی) و گاهی ممکن است جابه‌جا شده و در ریه‌ها ایجاد شوند که به آن آمبولی ریه گفته می‌شود. از علائم لخته شدن خون می‌توانیم به درد یا تورم اشاره کنیم. پزشک برای کمک به بهبود این عارضه، داروهای ضدانعقاد تجویز می‌کند.

نشتی معده

در موارد نادر، چند روز بعد از عمل بایپس یا اسلیو معده، امکان نشتی غذا از شکم وجود دارد. این عارضه می‌تواند منجر به عفونت حاد درون شکم شود و به طی یک دوره درمان با آنتی‌بیوتیک نیاز دارد.

عفونت جای بخیه

عفونت زخم بخیه یکی از عوارض اسلیو معده است. تمیز نگه داشتن محل بخیه احتمال بروز عفونت را کاهش داده و به بهبود سریع زخم شما کمک می‌کند.

انسداد روده

معده یا روده کوچک گاهی بعد از عمل جراحی اسلیو معده باریک یا مسدود می‌شود و ممکن است غذا درون آن گیر کند. این عارضه می‌تواند بر اثر زخم یا کاهش جریان خون در ناحیه ایجاد شود. با انجام این کارها می‌توانید از بروز انسداد روده پس از عمل اسلیو معده جلوگیری کنید:

• بریدن غذا به تکه‌های کوچک؛
  • جویدن غذا به‌طور کامل؛
  • پرهیز از نوشیدن آب و سایر نوشیدنی‌ها حین صرف غذا.

سنگ کیسه صفرا

از دیگر عوارض عمل اسلیو معده می‌توانیم به سنگ کیسه صفرا (Gallstones) اشاره کنیم. سنگ‌های صفراوی، سنگ‌های کوچکی هستند که معمولاً از کلسترول ساخته شده و در کیسه صفرا تشکیل می‌شوند. این عارضه ممکن است بر اثر کاهش وزن ناگهانی اتفاق بیفتد.

سنگ صفرا

پوست اضافی

با کاهش وزن پس از جراحی اسلیو معده، ممکن است در بخش‌هایی از بدن خود مانند سینه‌ها، شکم، باسن و سایر اندام‌ها، شاهد پوست اضافی، ترک و چروک باشید.

در چه مواردی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

درصورت مشاهده برخی از عوارض اسلیو معده مانند نشتی معده یا عفونت جای بخیه باید به پزشک مراجعه کنید. در کنار آن ممکن است مشکلات دیگری را نیز تجربه کنید. درصورت بروز علائم زیر پس از عمل اسلیو معده، باید حتما به پزشک مراجعه کنید:

• بروز مشکلات تنفسی و احساس درد و تورم در پاها؛
  • درد قفسه سینه و ورم پاها؛
  • درد شدید شکم؛
  • خونریزی بی‌وقفه یا مشاهده لخته خون در حین دفع مدفوع؛
  • استفراغ خون یا مدفوع؛
  • مدفوع با ظاهر تفاله قهوه یا خاک؛
  • ضربان قلب بالا؛
  • مشکلات بلع؛
  • استفراغ مداوم.

عوارض بلند مدت عمل اسلیو معده

تا به اینجا توضیحات کاملی در مورد عوارض عمل لاغری در حین عمل و بعد از آن ارائه دادیم. عوارض اسلیو معده در برخی از افراد ممکن است تا مدت‌ها پس از عمل جراحی خود را نشان دهند. از میان آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• انسداد دستگاه گوارش؛
  • فتق شکم و ناف؛
  • رفلاکس معده به مری؛
  • قند خون پایین (هیپوگلیسمی)؛
  • سوءتغذیه؛
  • استفراغ.

قند خون پایین

درصورت مشاهده هرکدام از این عوارض باید با پزشک در ارتباط باشید. با پیگیری یک رژیم غذایی خاص و مصرف دارو تحت نظر پزشک، عوارض به‌طور کامل کنترل می‌شوند.

ترس از عوارض اسلیو معده طبیعی است؛ بااین‌حال باید دقت کنید که این عمل جنبه درمانی دارد. چاقی و اضافه وزن مشکلات سلامتی بسیاری مانند دیابت، فشار خون بالا، چربی خون بالا و خطر بروز سکته قلبی و مغزی را برای افراد به‌همراه دارد؛ همچنین در مفاصل پاها و کمر مشکلاتی ایجاد می‌کند که در سنین بالا بسیار دردسرساز است. بنابراین گاهی عوارض چاقی به مراتب خطرناک‌تر و آزاردهنده‌تر از عوارض احتمالی اسلیو معده هستند. مشورت با یک پزشک متخصص در این زمینه می‌تواند شبهات شما را از بین ببرد.

در برخی از موارد رژیم و ورزش پاسخ‌گوی سوخت و ساز پایین بدن افراد نیست و عمل جراحی می‌تواند راه نجات باشد. دکتر محمدرضا فرهمند، متخصص جراحی لاپاروسکوپی دستگاه گوارش و عضو جامعه جراحان لاپاروسکوپی امریکا، با بیش از ۲۰ هزار عمل جراحی موفق می‌تواند به شما کمک کند که از شر اضافه وزن و عوارض آن نجات پیدا کنید.